Pengenalan
Gangguan
Emosi boleh ditakrifkan sebagai satu situasi yang menunjukkan satu atau lebih
perwatakan oleh murid-murid. Kamus dewan bahasa dan pustaka telah memberi
maksud kepada gangguan emosi sebagai akibat konflik yang tidak dapat
diselesaikan, yang dicirikan dengan keresahan sama ada melalui pertuturan atau
perlakuan tertentu. Seterusnya gangguan emosi juga dapat ditakrifkan
sebagai kelakuan menunjukkan ciri suka menyendiri dan mempunyai emosi yang
tidak stabil. Antara gangguan personaliti yang berlaku ialah antisosial.
Ketidakmampuan untuk belajar yang tidak dapat dijelaskan oleh faktor-faktor
intelektual, kesihatan juga menjadi definisi kepada gangguan emosi.
Secara ringkasnya gangguan emosi boleh dikatakan bahawa gangguan yang diterima
oleh seseorang murid yang menyebabkan emosi murid tersebut tidak stabil.
Gangguan emosi ini akan menimbulkan pelbagai kesan terhadap kehidupan seseorang
murid. Gangguan emosi adalah satu perkara yang amat serius pada usia
persekolahan. Mereka akan mengalami gangguan emosi yang serius dan ini
menyebabkan stress kepada murid-murid.
1.0 Jenis- Jenis Gangguan Emosi Di
Kalangan Murid
Perasaan atau emosi merupakan salah satu
tunjang yang penting dalam kehidupan setiap insan di muka bumi ini. Jika emosi
diganggu, akan timbul beberapa masalah yang mampu memberikan kesan- kesan
negatif kepada seseorang individu. Di antara kesan negatif itu ialah merudumnya
motivasi dalam melakukan sesuatu perkara atau tugas, suka memencilkan diri,
rasa rendah diri, sensitif atau mudah mentafsir sesuatu itu adalah salah, dan
yang paling kritikal jika berlanjutan gangguan emosi ini akan menjadi sindrom
yang lebih serius dan boleh menyebabkan gangguan mental. Gangguan emosi bukan
hanya belaku di kalangan orang dewasa dan golongan remaja, malah kanak- kanak atau
pelajar juga mengalaminya.
Gangguan emosi ini dapat
dikategorikan dalam tiga jenis iaitu gangguan emosi ringan, gangguan emosi
sederhana dan gangguan emosi berat. Gangguan ini berlaku sama ada secara ringan
di mana gangguan tersebut boleh ditangani atau gangguan yang terlalu kuat
misalnya terlalu sedih sehingga mencederakan diri sendiri. Murid yang mengalami
gangguan emosi, mampu memberikan kesan negatif kepada pencapaian akademiknya.
Hal ini mampu menjejaskan hubungan murid dengan orang lain dan keupayaannya
belajar.
Sebagai
seorang guru yang telah lama berkhidmat di sekolah sememangnya masalah gangguan
emosi di kalangan murid bukanlah satu pengalaman yang baru bagi saya. Setiap
hari berhadapan dengan murid-murid saya dapat mengenalpasti bebrapa gangguan
emosi di kalangan mereka. Di antara jenis- jenis gangguan emosi yang sering
berlaku di kalangan murid adalah seperti;
1.1
Malu bertanya.
Di dalam sesebuah kelas, terdapat murid
yang sukar bertanya kepada guru atau rakan sekelas walaupun menghadapi masalah
pemahaman terhadapat topik pengajaran yang disampaikan. Hal demikian kerana
rasa ragu mungkin hal yang disoalnya kelak mendapat ejekan dari rakan- rakannya
atau bimbang guru akan memarahinya. Murid ini suka memendamkan hasrat ingin
tahu kerana sifat malu yang sukar dibendungnya, kesannya dia akan mengalami kesukaran
memahami dan mengikuti satu- satu aktiviti atau topik yang disampaikan oleh
guru.
1.2
Suka mengasingkan diri
Kadang- kadang dalam sesebuah kelas guru
mendapati ada pelajar yang lebih suka duduk berasingan dengan rakan- rakan
walaupun kerusi dan meja diatur dalam bentuk kumpulan yang mungkin terdiri
daripada empat atau enam orang atau mengikut keperluan jenis aktiviti
pembelajaran. Jika duduk bersama ahli kumpulan murid ini sukar memberi
kerjasama kepada ahli kumpulannya, sama ada dalam bentuk buah fikiran atau
tenaga. Di luar kelas murid yang suka mengasingkan diri akan menjauhkan diri
dari kumpulan rakan- rakannya. Di kantin makan bersendirian, sepas makan murid
yang lain akan berkumpul beramai- ramai bermain atau berbual- bual dia pula
mengelakkan diri dari kumpulan tersebut. Kerana sikap itu rakan- rakan juga
menjauhinya.
1.3
Mudah Tersinggung dan Pemarah
Lazimnya guru akan menegur murid yang
berkelakuan tidak betul. Misalnya mengganggu rakan ketika belajar, atau tanpa
sebab yang tidak berasas. Ada murid bila ditegur akan cepat marah atau menangis
tanpa disentuh atau dimarahi. Baginya setiap teguran yang ditujukan kepadanya
itu adalah merupakan sesuatu hukuman
yang sangat berat baginya dan tidak boleh diterima. Ia juga merasakan teguran
itu sebagai suatu tindakan yang amat menyakitkan dan tidak boleh dilupakan
malah ia menganggap dirinya yang ditegur
atau dimarahi adalah orang yang tidak boleh dimaafkan lagi. Dan yang lebih
parah lagi ada di kalangan murid yang mengalami gangguan emosi jenis ini
bertindak agresif dan mengambil tindakan yang kadang-kadang membahayakan diri
sendiri atau rakan-rakan yang lain.
1.4
Sedih
Perasaan sedih timbul mungkin kerana
berlakunya masalah keluarga di rumah, ada keinginannya yang tidak tercapai, rakan-
rakan menjauhinya kerana tingkah lakunya, atau kemiskinannya, atau pelbagai
jenis gangguan yang menimbulkan kesedihan di hati murid. Akibat rasa sedih,
murid tidak dapat memberikan perhatian sepenuhnya terhadap aktiviti
pembelajaran di sekolah. Kadangkala murid yang mengalami kesedihan menangis
tanpa sebab.
1.5
Malu
Murid pemalu biasanya jarang bercakap
atau bertanya. Rasa malu berlaku mungkin kerana pakaiannya yang lusuh
berbanding rakan- rakan yang sentiasa berpakaian baru dan kemas. Atau dia
pernah melakukan sesuatu tindakan yang telah melanggar peraturan sekolah yang
menyebabkan dia menerima hukuman.
1.6
Suka Membuli
Kes buli berlaku di sekolah rendah dan
menengah. Buli dilakukan secara kumpulan atau individu, dan berlaku kepada
sekumpulan atau seorang murid. Pembuli merasa satu kepuasan apabila keinginan
berjaya dilaksanakan tanpa memikirkan kesan negatifnya kepada mangsa atau
dirinya sendiri kelak.
2.0 Punca- Punca Gangguan Emosi
Mengiku Terri Mauro (2004), banyak faktor yang berkait dengan gangguan
emosi dalam kalangan kanak – kanak. Namun begitu, antara faktor – faktor yang
ketara ialah masalah ketidakfungsian otak, pemakanan dan masalah keluarga.
Secara ringkasnya, bentuk- bentuk
gangguan emosi di kalangan murid ialah;
ü Perbalahan keluarga
ü Corak sosial keluarga yang kasar dan agresif
ü Pengaruh rakan sebaya
ü Tidak mempunyai keyakinan diri atau tidak
berani mencuba atau mengalurkan buah fikiran
ü Kemahiran sosial yang rendah
ü Tidak suka berhubung dengan orang lain
atau suka mengasingkan diri
3.0
Langkah- Langkah Menangani Gangguan Emosi Di Kalangan Murid
Dalam menangani
masalah gangguan emosi di kalangan murid-murid terdapat banyak pihak yang harus
mengambil peranan mengatasi masalah ini agar murid-murid ini tidak terus hanyut
oleh gangguan emosi mereka. Hal ini penting terutamanya kerana kehidupan murid
pada masa kini adalah penentu kehidupan mereka di masa akan datang. Kita
sebagai seorang guru di sekolah adalah orang yang paling rapat dan menjadi
pengganti peranan ibu bapa apabila anak-anak ini berada di sekolah. Sudah
sewajarnya juga kita tidak ingin murid kita menjadi mangsa gangguan emosi
mereka dan seboleh-bolehnya kita berusaha untuk membimbing mereka ke jalan yang
sepatutnya mereka jalani demi untuk masa depan mereka.
3.1
Peranan Guru
Sebagai seorang guru terutama guru kelas kita adalah orang yang paling
rapat dengan murid-murid kita. Guru harus
bijak menghadapi murid yang beremosi agar murid terus bermotivasi mengikuti
sesi pengajaran dan pembelajaran. Setiap hari berhadapan dengan murid-murid
tugas guru sepatutnya bukan sekadar menyampaikan ilmu atau pengajaran akademik
semata-mata malah kita mesti harus bijak mengesan perubahan sikap atau
kejanggalan perlakuan di kalangan murid-murid kita. Seorang guru juga harus
menyedari tentang gangguan emosi dan jenis tekanan emosi serta mengenalpasti
punca- puncanya. Sebagai langkah awal guru haruslah menggunakan modifikasi tingkah
laku yang bersesuaian dengan murid yang mengalami gangguan emosi ini.
Pendekatan awal termasuklah dengan cara memberikan peneguhan positif kepada tingkah laku yang baik, manakala
dendaan diberikan kepada tingkah laku yang negatif.
Semasa berdampingan dengan murid tersebut
guru haruslah berusaha memberikan pendedahan yang maksimum mengenai cara
meningkatkan kecerdasan emosi dengan lebih berkesan.
Selain dari itu guru juga mestilah
mempunyai kemahiran dalam mengawal kelas melalui pendekatan peraturan. Demikian
juga murid perlu diperjelaskan dengan peraturan - peraturan yang telah
disediakan oleh guru yang harus dipatuhi oleh semua murid tanpa adanya amalan
diskriminasi di kalangan mereka. Bagi murid-murid yang melakukan
kesalahan, mereka perlu diberi kesedaran mengenai kesalahan yang telah
dilakukan dan seterusnya diberi peluang untuk memperbaiki kesalahan tersebut.
Tugasan utama guru adalah mengajar. Namun
bagi murid yang mengalami gangguan emosi selalunya juga menghadapi masalah dalam menerima
pengajaran yang disampaikan oleh guru. Ada kalanya murid-murid ini menghadapi
tekanan akibat suasana bilik darjah yang sesak dan tidak merangsang motivasi
murid untuk menerima pembelajaran. Oleh itu adalah perlu bagi seseorang guru
berusaha menyediakan bilik kelas yang kondusif, menghidangkan suasana
pengajaran dan pembelajaran yang menarik.
3.2
Peranan Ibu Bapa
Kerjasama daripada ibu bapa sangat
penting bagi meningkatkan tahap emosi dan prestasi akademik murid dari masa ke
semasa. Seorang guru yang telah mengenalpasti masalah gangguan emosi di
kalangan murid-muridnya juga perlulah berhubung dengan ibu bapa berkenaan
terutamanya untuk mengenalpasti punca masalah gangguan emosi tersebut juga
untuk menangani masalah murid tersebut.
Sebagai ibu bapa murid, mereka seharusnya memberikan kerjasama sepenuhnya
kepada guru dengan memberikan maklumat yang diperlukan oleh guru khas yang
bersangkut- paut dengan anaknya. Guru pula menceritakan atau melaporkan perihal
perlakuan atau prestasi pembelajaran anak muridnya kepada ibu bapa murid.
3.3 Peranan Guru Kaunseling
Langkah seterusnya bagi seorang guru haruslah
merujuk masalah gangguan emosi di kalangan murid-muridnya kepada guru bimbingan
kaunseling kerana guru bimbingan dan kaunseling ini telah dilatih dengan
kemahiran untuk menangani masalah seumpama itu.
Biasanya dalam kes-kes yang melibatkan
murid yang menghadapi gangguan emosi sifat kurang kemahiran sosial, guru
bimbingan dan kaunseling mempunyai program khas bagi membangunkan kemahiran
sosial, meningkatkan kemahiran dalam mengawal tingkah laku dan meningkatkan
konsep kendiri ditadbir yang secara profesional sesuai dengan usia murid.
Demikian juga halnya bagi murid yang mengalami masalah psikologi mereka perlu
mendapat khidmat sokongan daripada guru kaunseling disamping bimbingan kerjaya supaya dapat
meningkatkan konsep kendiri yang lebih positif
3.4
Peranan Rakan Sebaya
Elemen-elemen yang berkaitan dengan
persekitaran murid juga haruslah diberi perhatian oleh seseorang guru dalam
penyelesaian masalah gangguan emosi di kalangan murid. Ini terutama mengambil
kira perhubungan murid berkenaan dengan rakan-rakan sebaya yang sekelas
dengannya. Hal ini penting kerana kajian menunjukkan selain dari pengaruh ahli
keluarga, seorang kanak- kanak juga mudah dipengaruhi oleh tingkahlaku
rakannya. Justeru rakan memainkan peranan penting memberi dorongan dan perangsang
terhadap sikap positif rakan yang menghadapi konflik emosi. Oleh itu guru boleh
meminta kerjasama dari murid-murid yang lain untuk membantu rakan murid yang
menghadapi gangguan emosi tadi.
3.5 Mengadakan seminar atau
dialog bersama ibu bapa murid
Selain dari langkah-langkah di atas, guru
boleh mencadangkan kepada pihak pentadbiran sekolah untuk menganjurkan program
berbentuk seminar atau dialog bersama ibu bapa murid. Pihak sekolah boleh
meminta Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sebagai penaja atau penganjur
bersama. Program tersebut boleh menyelesaikan masalah isu-isu yang berkaitan
dengan akademik atau kurikulum dan ko kurikulum, ia juga diharapkan dapat
menyelesaikan isu-isu yang berkaitan dengan sosial khasnya disiplin murid.
Kesimpulan
“Nak melentur buluh biarlah dari rebungnya”.
Mengawal lebih baik daripada merawat. Masalah tekanan emosi di kalangan murid
di sekolah rendah harus dibendung lebih awal agar tidak terbawa sehingga ke
sekolah menengah atau ke alam dewasa mereka. Kesihatan mental dan emosi murid-
murid amat penting dipelihara dan dijaga.
Fizikal dan mental yang sihat adalah
produk yang terbaik untuk membina insan yang gemilang dan sempurna hidupnya yang
dimanifestasikannya dalam tingkahlaku sosialnya. Membina rakyat yang harmonis
fizikal dan mentalnya serta rohaninya harus digembeling oleh semua pihak. Insan
yang pintar, kental mentalnya, utuh pegangan agamanya sudah pasti akan menjana
sebuah negara yang berjaya dan harmonis pembangunan dan ekonomi, keamanan dan
kestabilan politiknya, dihormati dan dicontohi oleh masyarakat dunia.
Apapun tugas menangani masalah gangguan
emosi di kalangan murid ini adalah menjadi tanggungajwab semua pihak dan tidak
seharusnya dipertanggungjawabkan kepada guru semata-mata. Amalan tuding
menuding di kalangan pelbagai pihak yang saling menyalahkan di antara satu sama
lain seharusnya tidak lagi berlaku kerana amalan ini tidak akan menyelesaikan
masalah malah akan merugikan semua pihak.
RUJUKAN
Guru dan Cabaran Semasa. Noriati A.
Rashid, Boon Pong Ying. (2010) Oxford Fajar Sdn. Bhd. Selangor Darul Ehsan.
Terima kasih!
BalasPadam